Organisatie

1. Een rol tijdens het groepswerk: CLIM

Een aantal jaar geleden ontdekte in tijdens mijn lerarenopleiding de CLIM-methode. Een werkvorm waarbij je de leerlingen een rol geeft tijdens een groepswerk. Het moet ervoor zorgen dat elke leerling zijn steentje bijdraagt aan het groepswerk, en het werkt! 

Ik geef mijn leerlingen steeds een geheugensteuntje in de vorm van een kaart. Op de kaart som ik even op wat er van de leerling verwacht wordt. Het leuke is dat je de leerlingen na het groepswerk elkaar kan laten beoordelen (via peer-evaluatie) aan de hand van de taken die op de kaartjes staan. 

Met deze werkvorm bereik je de leerlplandoelstelling rond samenwerken (Leerplan PAV 2de Graad Licap /D/2012/7841/014, 12. Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur in groep realiseren via volgende stappen: overleg, organisatie, uitvoering en relfectie).  

Als het om grotere opdrachten gaat, vervang ik de geluidsdemper door een tijdbewaker. Er zijn heel wat variaties mogelijk! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen