Reflectiemomenten in de klas

Even controleren of de leerlingen wel helemaal mee zijn ...

Vanuit de didactiek weten we dat het voor leerlingen belangrijk is om te reflecteren over hun eigen vaardigheden. Maar het wordt al vaak een saai klasgesprek met vragen als 'Wat zou je volgende keer beter kunnen doen?' , 'Wie kan dit al goed?', 'Wie zou er een toets over kunnen maken?' ... Tijd om wat andere dingen te proberen! 


1. De Facebookwall 

Op het einde van de les mogen de leerlingen in groepjes van twee of drie een post schrijven over de voorbije les. Ze delen het dan met de andere leerlingen. Dit is trouwens heel makkelijk te maken: een sjabloontje afdrukken op A3-papier en lamineren. De leerlingen schrijven met een afwisbare stift en de volgende les kun je een nieuwe post maken. 


2. Like & Dislike 

Deze fantastische stempels kun je voor geen geld in de Action kopen. 

Ik vraag soms aan mijn leerlingen om op hun toets op het einde één van deze stempels te zetten om naar hun verwachtingen te peilen, maar je kunt het ook gebruiken om je leerlingen dit bv. bij oefeningen/hoofdstukken te laten zetten. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten