Werkvormen

Zinvolle en gebruiksvriendelijke manieren om de lessen wat meer pit te geven! 


1. Visualisatie: de gevolgen van overmatig alcoholgebruik 

Als we gewoon iets vertellen in de klas, is de kans klein dat onze leerlingen een half uur erna nog weten wat we net (zo bezielend) verteld hebben. Ik kwam op het idee om dingen visueel te maken. Om de gevolgen van overmatig alcoholgebruik te illustreren heb ik gebruik gemaakt van een levensgrote poster waarop de leerlingen de gevolgen kunnen pinnen. 
visualisatie van overmatig alcoholgebruik - what can happen to your body if you drink too much - Femke Penneman:
De leerlingen lezen eerst een tekst waarin ze de gevolgen van overmatig alcoholgebruik markeren. Daarna vergelijken ze hun teksten met een buur om na te gaan of ze dezelfde kernwoorden hebben aangeduid. Vervolgens verzamelen we rond de poster en krijgt elke leerling (of elk duo) een afbeelding van een gevolg. Het is dan aan hen om te vertellen over welk gevolg het gaat en waar het volgens hen op de poster hoort. Als vastzetting duiden de leerlingen de gevolgen ook nog eens aan op een afbeelding in hun bundel. 

Om het gevolg 'impotentie' aan te tonen, kun je een kaartje maken met 'out of service', altijd lachen in de klas, dan! 

Op de voorbeeldposter zie je mijn partner, die trouwens geen alcoholprobleem heeft :-) Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van posters van popsterren (uit bv. de Joepie) of van andere bekenden. Ook voor andere onderwerpen kun je dit concept gebruiken: het spijsverteringsstelsel, gevolgen van druggebruik, het hormoonstelsel, de veranderingen in de puberteit ...

2. Maak er een spel van! 

Na een hoofdstuk of een thema kun je makkelijk controleren of leerlingen helemaal mee zijn. 

Op het einde van vorig schooljaar maakte ik een eenvoudig spelbord en kaartjes met vragen of opdrachten. Ze gingen over de inhouden en vaardigheden die de leerlingen dat jaar geleerd hadden (bv. Wat doet de federale regering, hoeveel betaal je als je op een T-shirt van €29.95 een korting krijgt van 40%, hoe bereken je de grondoppervlakte van ons klaslokaal, wanneer vond de Guldensporenslag plaats, op basis waarvan worden de gemeenschappen in ons land opgedeeld ...?). Ik was enkel mijn pionnen vergeten, gelukkig hadden mijn leerlingen genoeg rommel in hun boekentas zitten als vervangmiddel. Echt een aanrader!




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen